Sunday 12 May 2013

Mother's Day

No matter what some people say about Mother's Day celebration, here's a poem written by my daughter expressing her inner most feeling. Just don't ask me to translate it, please. 

Aku melihat raut wajah mu,
Tenang. Senyum.

Seolah-olah kehidupan mu tiada satu pun yang tidak pada tempatnya.

Macam mana kau lakukan?

Aku melihat diri aku
Tiada langsung persis kamu

Aku yang cepat goyah.
Senang terlupa.
Mudah putus asa.

Tapi kau?

Kau penuh semangat jiwa.
Diisi dengan kesabaran.
Dipenuhi dengan ketabahan.

Hebatnya apa yang Tuhan pinjamkan kepada mu.
Membantu kamu meneruskan hidup sebagai isteri, ibu, sahabat, anak, dan juga,
Hamba

Hebatnya kamu,

Ibu.

Hebatnya kamu mengharungi dugaan.
Hebatnya kamu bersabar dengan segalanya.
Hebatnya kamu masih mampu tersenyum riang.

Hebatnya kamu,

Ibu.

Dan untungnya aku,
Digelar anak kepada ibu yang hebat seperti kamu.

Selamat Hari Ibu, Ibu!
:)

2 comments:

  1. http://youtu.be/EySjgJtIo_Q
    As Salam Alaykum,

    Talking about children...I came across this interesting talk, hope it is useful and educative.
    Good analysis and advise, wish I had heard this 30 years ago!, perhaps for our grandchildren to come.
    If keen, can hear all the 8-part series on u-tube or can download as mp3 files and listen while driving !

    Thanks, Jamal@Perth

    ReplyDelete
  2. you are superwoman sista :)

    ReplyDelete